miercuri, 25 august 2021

Early School Leaving - 12-16 iulie 2021, Praga, Cehia

 La cursul Early School Leaving - 12-16 iulie 2021, furnizor de formare ITC International Praga, au luat parte profesorii:

profesor diriginte Corina STAMATIN

profesor diriginte Nastia UNGUREANU

profesor diriginte Mihaela CALISTRU

profesor diriginte  Mihaela DARIE

profesor diriginte Crăița BUDA NIGA

profesor diriginte Violeta IACENTIUC

Părăsirea timpurie a școlii generează o serie întreagă de probleme sociale și economice atât societății/ comunității din care face parte școala cât mai ales elevilor care aleg să-și întrerupă traseul educațional.

În cadrul cursului  de abandon școlar timpuriu (ESL) am avut discuții, am împărtășit și am  propus idei de prevenire a abandonului școlar și am analizat  strategii de prevenirea a acestui fenomen.

Parcurgând cele 10 module, am obținut  experiența practică necesară identificării elevilor din grupe de risc, motivării  acestora prin intermediul unor  metodologii de predare inovatoare care răspund intereselor și  nevoilor atât de  diverse ale elevilor  din  lumea de azi.

Ziua I
Abordări ale fenomenului abandonului școlar și strategii de prevenție aplicate în școli europene

  Activități:

*Cunoașterea grupului

  -Prezentări reciproce ale cursanților

*Prezentarea generală a fenomenului de abandon școlar

  -Identificarea motivelor abandonului școlar

  -Elaborarea măsurilor pentru  prevenirea abandonului școlar

 * Prezentarea bunelor practici aplicate în școlile de proveniență ale participanților ( România, Cehia, Slovacia, Grecia, Spania)

Metode și tehnici interactive  de grup utilizate:

-          Lucrul în perechi                                   - Prezentări individuale

-          Studii de caz                                         -  Activitate în grupuri mici

-          Discuții dirijate                                      - Proiecte de echipă

-          Joc de rol                                              - Brainstorming






Ziua 2

Identificarea și gestionarea situațiilor cu elevii din grupele de risc.
Strategii de comunicare pentru prevenirea conflictelor

Comunicarea în procesul identificării grupurilor de risc

  *Identificarea  actorilor procesului educațional și a nevoilor acestora – brainstorming.

  *Identificarea situațiilor  dificile/facile  de comunicare – lucrul individual/ fișă de lucru

  *Condiții optime de comunicare   (timp/mediu/mesaj) - joc de rol (părinte/profesor)

    *Ascultarea activă - activitate în grupuri mici: vorbitor/ascultător/observator

    *Transmiterea, înțelegerea și perturbarea mesajelor – joc didactic ,,Telefonul fără fir”




Ziua 3  Multiculturalism și cursanți din medii socioeconomice diferite
           Mindfulness, învățare emoțională și socială
           Metode inovative  de predare

  Multiculturalism

  *Povestea numelor - prezentare reciprocă, lucrul în perechi.

  *Povestea multilingvă ,,The bilingual mouse” / strategii de descifrare a unui mesaj multilingv (context, similitudini lingvistive,  cuvinte internaționale, comunicarea cu colegii)- activitate în echipe multiculturale.

  * Abordări  interculturale în educație – studii de caz (Yasmine, Neslihan, Kevin)/brainstorming.

  * Particularități culturale: Gesturi, semnificații și culturi– focus grup.

  Metode inovative  de predare

  *Învățare bazată pe sarcini 

  *Educație de la egal la egal

(peer to peer)

  *Gândire creativă



Ziua 4 Metode de predare colaborativă:  flipped classroom, proiecte transversale, învățare bazată pe proiecte, predare activă și colaborativă

Proiect transversal ,,Bem aceeași apă pe care au băut-o dinozaurii?”/lucrul în perechi utilizând TIC

Instruirea diferențiată pentru valorificarea stilurilor de învățare: ,,Povestea picăturii de apă”- activitate în echipe

Predarea activă utilizând mesajele QR (quick response)

Predarea activă și colaborativă cu Storry jumper

 Dezvoltare metacognitivă: Expunerea ideilor la citirea textului The Golem of Prague pentru ilustrarea activitățior metacognitive:  vizualizarea,  sintetizarea,  recunoașterea cunoștințelor anterioare, rezumarea, căutarea,  realizarea conexiunilor

Activitate interactivă de stimulare a atenției - Into the book

 






Ziua 5  Evaluarea / aprecierea activității

           Utilizarea eficientă a TIC
           Proiect de echipă
           Feedback

   Taxonomia lui Bloom Utilizarea nivelurilor cognitive pentru proiectarea obiectivelor de învățare – fișe de documentare.

  Utilizarea cuvintelor cheie specifice nivelurilor cognitive în discuții interogative pentru monitorizarea progresului elevilor, a modului în care aceștia parcurg toate etapele de învățare  precum  și a ritmului în care depășesc nivelurile de complexitate(CIAASE) - activitate în echipă: ,,Poluarea”

  Utilizarea feedback-ului descriptiv cu RUBRIC – demonstrație / conexiune cu matricea de specificații         ( asemănări/deosebiri)

  Utilizarea platformei Edupuzzle 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu