La cursul Early School Leaving - 12-16 iulie 2021, furnizor de formare ITC International Praga, au luat parte profesorii:
profesor diriginte Corina STAMATIN
profesor diriginte Nastia UNGUREANU
profesor diriginte Mihaela CALISTRU
profesor diriginte
Mihaela DARIE
profesor diriginte Crăița BUDA NIGA
profesor diriginte Violeta IACENTIUC
Părăsirea timpurie a școlii generează o serie întreagă de
probleme sociale și economice atât societății/ comunității din care face parte
școala cât mai ales elevilor care aleg să-și întrerupă traseul educațional.
În cadrul cursului de abandon școlar timpuriu (ESL) am avut discuții, am împărtășit și am propus idei de prevenire a abandonului școlar și am analizat strategii de prevenirea a acestui fenomen.
Parcurgând cele 10 module, am obținut experiența practică necesară identificării elevilor din grupe de risc, motivării acestora prin intermediul unor metodologii de predare inovatoare care răspund intereselor și nevoilor atât de diverse ale elevilor din lumea de azi.
Ziua I
Abordări ale fenomenului abandonului școlar și strategii de prevenție aplicate în
școli europene
Activități:
*Cunoașterea grupului
-Prezentări reciproce ale cursanților
*Prezentarea
generală a fenomenului de abandon școlar
-Identificarea motivelor abandonului școlar
-Elaborarea măsurilor pentru prevenirea abandonului școlar
* Prezentarea bunelor practici aplicate în
școlile de proveniență ale participanților ( România, Cehia, Slovacia, Grecia,
Spania)
Metode și
tehnici interactive de grup utilizate:
-
Lucrul
în perechi
- Prezentări individuale
-
Studii
de caz
- Activitate în grupuri mici
-
Discuții
dirijate - Proiecte de echipă
-
Joc
de rol -
Brainstorming
Comunicarea în procesul identificării grupurilor de risc
*Condiții optime de comunicare (timp/mediu/mesaj) - joc de rol (părinte/profesor)
*Transmiterea,
înțelegerea și perturbarea mesajelor – joc didactic ,,Telefonul fără fir”
Multiculturalism
*Povestea numelor - prezentare reciprocă,
lucrul în perechi.
*Povestea multilingvă ,,The bilingual mouse”
/ strategii de descifrare a unui mesaj multilingv (context, similitudini
lingvistive, cuvinte internaționale,
comunicarea cu colegii)- activitate în echipe multiculturale.
* Abordări
interculturale în educație – studii de caz (Yasmine, Neslihan, Kevin)/brainstorming.
* Particularități culturale: Gesturi,
semnificații și culturi– focus grup.
Metode inovative de predare
*Învățare bazată pe sarcini
*Educație de la egal la egal
(peer to peer)
*Gândire creativă
Ziua 4 Metode de predare colaborativă: flipped classroom, proiecte transversale, învățare bazată pe proiecte, predare activă și colaborativă
Proiect transversal
,,Bem aceeași apă pe care au băut-o dinozaurii?”/lucrul în perechi utilizând
TIC
Instruirea
diferențiată pentru valorificarea stilurilor de învățare: ,,Povestea picăturii
de apă”- activitate în echipe
Predarea
activă utilizând mesajele QR (quick response)
Predarea
activă și colaborativă cu Storry jumper
Dezvoltare metacognitivă: Expunerea ideilor la
citirea textului The Golem of Prague pentru ilustrarea activitățior
metacognitive: vizualizarea, sintetizarea,
recunoașterea cunoștințelor anterioare, rezumarea, căutarea, realizarea conexiunilor
Activitate
interactivă de stimulare a atenției - Into the book
Taxonomia lui Bloom Utilizarea nivelurilor cognitive pentru proiectarea obiectivelor de învățare – fișe de documentare.
Utilizarea cuvintelor cheie specifice
nivelurilor cognitive în discuții interogative pentru monitorizarea progresului
elevilor, a modului în care aceștia parcurg toate etapele de învățare precum
și a ritmului în care depășesc nivelurile de complexitate(CIAASE) -
activitate în echipă: ,,Poluarea”
Utilizarea feedback-ului descriptiv cu
RUBRIC – demonstrație / conexiune cu matricea de specificații ( asemănări/deosebiri)
Utilizarea platformei Edupuzzle
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu