miercuri, 9 septembrie 2020

Spice up your teaching ideas! Methodology in Practice Today -17-21 August 2020, St. Julian’s – Malta

    Prima activitate care s-a putut realiza în contextul pandemic actual a fost cea pentru profesorii de limbi moderne, Spice up Your Teaching Ideas! - Methodology in Practice Today, în perioada 17 - 21 august 2020, în St. Julian’s – Malta, furnizor de formare fiind Executive Training Institute Malta. Cei trei participanți selectați au fost: profesor de limba engleză Monica Lepcaliuc, profesor de limba engleză Cristina Roibu și profesor de limba franceză Bianca Gvinda.


     Cele 5 zile de curs au reunit participanți din trei țări europene: România, Germania şi Polonia, limba utilizată pe tot parcursul cursului fiind  engleza (limba oficială vorbită în Malta, pe lângă malteza). Trainer-ul grupului, Lorenza Flinders din cadrul ETI Malta, a dat dovadă de profesionalism, creativitate și multă răbdare, ceea ce a contribuit atât la achiziția facilă de informații și metode moderne, cât și la împărtășirea de experiențe personale în actul predării din țările participante.

    Cursul și-a îndeplinit cu succes obiectivele propuse, și anume: îmbunătățirea metodelor de predare, idei și materiale noi pentru predarea limbilor străine, oportunitatea unor schimburi pedagogice, posibilitatea dezvoltării unor legături cu alte cadre didactice de la școli din alte țări europene, îmbunătățirea abilităților de limbă engleză și schimb intercultural de excepție.

·         LUNI, 17 august 2020

    Prima zi a fost dedicată prezentării fiecărui profesor, a şcolii din care provine, a metodelor folosite în predare şi a aşteptărilor de la acest curs. Toate metodele prezentate și asupra cărora s-a zăbovit timp de câte 1 oră – 1 oră și jumătate au urmărit învățarea centrată pe elev și colaborarea dintre aceștia atât în timpul orelor de curs, cât și înafara acestora. Astfel, activități precum Engaging the learner: What motivates today’s students? și Get them talking! Encouraging your students to speak au urmărit, nu doar prin dezbateri şi discuţii libere, ci și prin lucrul aplicat, încurajarea elevilor în a se exprima în limba engleză cu mai multă încredere de sine. Formatoarea a oferit exemple de activităţi practice care se pot folosi la clasă pentru a-i încuraja pe elevi să vorbească: Tell us about… (Spune-mi despre…), the desert survival problem solving (rezolvarea de probleme: supravieţuirea în deşert) și the great escape (marea evadare). Cea de-a treia activitate, Learner styles & multiple intelligences, a prezentat un interes deosebit în rândul tuturor cursanților deoarece inteligenţele multiple reprezintă un domeniu mai puțin exploatat. Prin lucrul pe documente autentice, dar şi prin munca în echipă, au fost dezvăluite activităţi care pot fi folosite pentru descoperirea dar şi dezvoltarea celor opt inteligenţe: lingvistică, logico-matematică, spaţial-vizuală, corporal-kinestetică, muzicală, interpersonală, intrapersonală şi naturalistă.         


  MARȚI, 18 august 2020

    A doua zi de curs a început cu activitatea The Chemistry of words - collocations. Tema “collocations”, a fost amplu prezentată printr-o varietate de activităţi: collocation cards, collocation boxes, collocation grid, market collocations şi collocation headwords. Următoarea temă, The dictation revival, a adus în prim plan idei creative pentru diverse activităţi de dictare: dictarea prin imagini, dictarea reciprocă şi dictarea interactivă. Ultima activitate din a doua zi de curs, Using Concordances & Dictionaries for Vocabulary,  s-a referit la folosirea dicţionarului pentru predarea și achiziționarea de vocabular.


                                                                     

·    MIERCURI, 19 august 2020

    Cursul a avut loc într-un laborator multimedia, unde s-au utilizat aplicațiile online GoConqr și Socrative. Socrative este un instrument de evaluare folosit pentru a obține date instantanee de la elevi. Se pot crea diferite teste, itemi cu variante multiple de răspuns, itemi cu răspuns de tipul adevărat/fals sau itemi cu răspuns scurt, rezultatele fiind afișate în timp real. Socrative este un instrument ușor de utilizat pentru a crea evaluări formative și pentru a obține rezultate rapid. De asemenea, se pot crea chestionare, sondaje, etc. Răspunsurile pot fi descărcate și se pot realiza grafice în funcție de clasă, întrebare sau elev.

O altă aplicație online folosită în cadrul cursului a fost Kahoot, o platformă gratuită de învățare bazată pe joc și tehnologie educațională, cu ajutorul căreia se pot crea teste interactive. Este o activitate competitivă în care întrebările sunt afișate pe ecran, iar elevii, individual sau în grup, își introduc răspunsurile folosind propriile dispozitive (telefoane mobile, laptopuri sau tablete). Răspunsurile date de elevi sunt înregistrate automat pe platformă, ei putând vizualiza un clasament al celor mai bune punctaje după fiecare răspuns, precum şi clasamentul final după terminarea testului. Folosirea acestei aplicații oferă profesorului un feedback imediat și îi permite să adapteze sarcinile de învăţare astfel încât acestea să corespundă nivelului de pregătire şi intereselor elevilor.

Nu în ultimul rând a fost accesat Internetul pentru folosirea lui în scop didactic, propunându-se diferite activități pentru implicarea activă a elevilor, cum ar fi Treasure Hunt sau World Facts. Elevii pot face muncă de cercetare pe Internet, pot accesa diferite site-uri pentru a afla informații și a rezolva sarcinile de lucru propuse de profesor.

     

   
JOI, 20 august 2020

     Activitățile desfășurate în cea de-a patra zi a cursului s-au bazat pe exploatarea resurselor multimedia în cadrul orelor de limbă străină: documente audio-video, filme, cântece, spoturi publicitare, etc. Printre avantajele utilizării cântecelor la oră putem aminti: îmbunătăţirea abilităţilor de ascultare, exersarea pronunţiei, consolidarea vocabularului, învăţarea de structuri lingvistice prin utilizarea lor repetitivă, motivarea elevilor prin implicare emoţională.

     Pornind de la analiza spoturilor publicitare, elevii pot fi ghidați în descoperirea elementelor culturale specifice mai multor țări, descrierea și compararea lor, reperarea diferențelor culturale, dezvăluind tot atâtea beneficii ale utilizării acestui tip de document autentic la clasă.

    În continuarea cursului a fost abordat rolul gramaticii în predarea limbilor străine, distingând între activitățile bazate pe acuratețe și cele bazate pe fluență. Am descoperit resurse și activități care pot fi folosite cu succes la clasă, în scopul îmbunătățirii abilităților elevilor de utilizare a gramaticii în limba străină.


 VINERI, 21 august 2020

    Ultima zi a cursului a adus cu sine abordarea poveștilor și povestirilor ca activități metodice care încurajează colaborarea între elevi, dezvoltarea și exprimarea creativității acestora, transpunându-le în contextul lingvistic al limbii străine studiate. Lucrul pe echipe s-a desfășurat din perspectiva elevului pe activități precum reordering story strips, predict the ending, make up a story with the given words, etc., însă cea mai captivantă și total nouă metodă a fost povestirea unei întâmplări folosind cuisinaire rods (bețe din lemn folosite la calcule matematice) ca material didactic. În urma acestor exerciții de imaginație și perspicacitate, cursanții s-au angajat într-un dialog metodic cu privire la avantajele folosirii acestor metode cu elevii din zilele noastre, descoperind că se încurajează învățarea cognitivă, nefiind privite ca „lucru” ci mai degrabă ca o activitate distractivă între colegi/prieteni care permite experimentarea cu limba străină în care se lucrează. Nu în ultimul rând, metoda povestirii încurajează pozitivatea și entuziasmul, imaginația, precum și motivația de a asculta și de a participa, focusându-se pe abilitățile de înțelegere orală și pe cele de producere de mesaje orale.


    Ultima zi a oferit de asemenea oportunitatea de a realiza că bagajele erau deja făcute pentru întoarcerea acasă și pregătite pentru începerea unui nou an școlar, de data aceasta cu și mai multe porovocări. Bagajele conțineau toate aceleași lucruri: metode, tehnici, exerciții, aplicații, colaborare, prietenie, entuziasm și nerăbdare de împărtășire cu alții. 

    După sesiunea de evaluare, în care fiecare participant a prezentat modul în care își propune să utilizeze la clasă noțiunile studiate, într-un plan de dezvoltare personală, a urmat o mică ceremonie pentru înmânarea diplomelor.


    Nu au fost uitate de organizatori nici vizitele culturale în care participanții la cursul Spice up Your Teaching Ideas – Methodology in Practice Today au avut ocazia să viziteze capitala actuală a Maltei – La Valetta, precum și vechea capitală a insulei – Mdina, orașul liniștii, cunoscut de asemenea sub denumirea de La Citta Vecchia sau La Citta Notabile. Merită menționat încă o dată, chiar dacă mulți o știu deja, că Malta oferă un veritabil spectacol muzeal în aer liber indiferent de locația în care te afli. Turișii, fie pasionați de istorie sau nu, au parte cu siguranță de un festin intelectual în preajma numeroaselor cetăți întreținute impecabil și a legendelor cavalerești, pe lângă peisajul marin spectaculos și ofertant pentru iubitorii de locații exotice.

La Valetta



Mdina


    În urma acestui curs, cele trei doamne profesoare de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava și-au îmbunătățit cu „sare și piper” metodele de predare și abordare a procesului de predare-învățare, precum și competențele lingvistice și culturale. Învățarea într-un mediu intercultural este și va fi o experiență unică în care profesori din diferite părți ale Europei devin colegi, colaboratori și chiar prieteni.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu